Законът за поетапно ренационализиране на железниците във Великобритания, където повечето железопътни компании са частни, беше одобрено от британския парламент снощи, предаде БТА по информация на Франс прес.
Законът получи зелена светлина от Камарата на лордовете, горната камара на британския парламент. Следващата стъпка е обнародването на закона от краля.
Реформата ще върне частните оператори в държавно владение, когато договорите им изтекат или по-рано, в случай на лошо управление, след което ще бъдат обединени в организация, наречена “Великите британски железници”, предвижда законът.
Това, според правителството, ще избегне плащането на компенсации на настоящите оператори, чиито договори ще изтекат до 2027 г.
Две трети от британците подкрепят проекта. Според социологическо проучване на института “ЮГав” (YouGov) в началото на септември, 77 на сто от хората смятат билетите за твърде скъпи, а 51 на сто се оплакват от закъснения.
Въпреки това 50 на сто оценяват качеството на влаковете, а 64 на сто са доволни от обхвата на дестинациите.
Четири от четиринадесетте оператори в Англия вече се върнаха под държавен контрол през последните години поради лошото им финансово представяне (през годините).
Основните оператори в Шотландия и Уелс също наскоро отново станаха публични.
Британският профсъюз – Ти Ес Ес Ей (TSSA) приветства този “исторически момент, който проправя пътя за връщането на нашите железници към публична собственост, където им е мястото, като жизненоважна услуга”.
Британските железници претърпяха вълна от стачки през последните години под натиска на кризата на покупателната способност, причинена от инфлацията.