Търговците на Стария континент проучват технологични решения, но все още малка част от тях вече са ги задействали
Снимка: Bloomberg LP
Търговците на дребно в Европа продължават да се ангажират с физически магазини, като 72% от наемателите потвърждават, че имат планове за допълнително разширение, сочи докладът „Наематели на търговски площи в Европа“ на консултантската компания CBRE.
Той е публикуван в момент на възобновен оптимизъм, когато търговията на дребно и по-широката икономика излизат от предизвикателен период. Докладът, за който CBRE е събрала отговори от над 60 търговеца на дребно с общо над 130 хил. магазина в цял свят, е установил, че 71% от търговците на дребно, които имат планове да увеличат физическите си магазини, очакват да направят това на пазари, на които вече присъстват.
По-големите магазини също са предпочитани, като 72% от търговците се стремят да увеличат размера на магазините си. Това е значителен ръст спрямо резултатите от допитването на CBRE през 2022 г., когато само 26% от анкетираните са посочили желание да имат по-големи магазини.
Търсенето на големи магазини е една от няколкото ключови тенденции, които CBRE наблюдава, най-вече при компаниите за спортни стоки и дрехи в столици и големи градове, наред с тенденция търговците на луксозни стоки все повече да предпочитат да притежават магазините си, вместо да ги наемат. Но наемането на магазини остава преобладаваща тенденция на масовия пазар, като 84% от анкетираните са заявили, че нямат планове да разширят собствените си магазини.
„Подобреното доверие на потребителите започва да се изразява в по-високи нива на потребителски разходи, които дават на търговците на дребно увереност да се ангажират с магазини както на познати за тях пазари, така и на изцяло нови пазари“, коментира Крис Гардънър, ръководител на отдела за търговски площи в Европа в CBRE.
„Лоялността към марката често се засилва с преживяванията в магазина и търговците на дребно инвестират тъкмо в това, като използват физическите си магазини, за да покажат истински идентичността на марката си“, допълва той.
На въпрос към кои локации биха се насочили, ритейл парковете доминират, като 45% от търговците на дребно избират подсектора за предпочитана локация на бъдещите си магазини. Популярността на ритейл парковете се дължи основно на високата им посещаемост от местни жители, наличен безплатен паркинг и критична маса от сходни търговци на дребно. И трите се определят от анкетираните като факторите с най-голямо влияние върху представянето на магазина.
От технологична гледна точка търговците на дребно са в режим на проучване, а не толкова на прилагане. 61% от тях заявяват, че проучват изкуствения интелект, но само 25% вече са задействали AI решения.
Но ESG съображенията стават все по-важни. Според изследването на CBRE шест на всеки десет търговци на дребно очакват зелените наемни договори да бъдат част от преговорите за сключване на договор за наем в следващите три години. Това е ръст спрямо 45% преди две години и е ясен знак, че тези наеми може да станат обичайни.
Като цяло физическите магазини са основен компонент в общата стратегия, като 97% от анкетираните са съгласни с това. Освен това съществува консенсус, че физическите магазини са по-ефективни от онлайн търговията за ангажиране на потребителите, кръстосани продажби на продукти, по-високи продажби, въвеждане на нови продукти и привличане на нови клиенти.
„Данните от доклада сочат, че след няколко предизвикателни години търговците на дребно имат увереност в пазара и се стремят към разширение. Тенденциите, очертани в допитването, са подкрепени и от данните за представянето на търговски центрове в Европа, управлявани от CBRE, които показват, че продажбите на наемателите са нараснали с 5% на годишна база през първото полугодие на 2024 г., много над темпа на инфлацията“, коментира Алекс Озга, асоцииран директор на отдела за европейски анализи в CBRE.
„Търговците на дребно виждат стойността на физическия магазин и той е значителен фактор за постигане на амбициите им за растеж“, допълва Озга.