- Ще се използват за бъдещите ремонти на бул. “Мария Луиза”, бул. Христо Ботев и “Адам Мицкевич”
- Всички автобуси ще спират пред гарата и ще се направят пешеходни пространства, за да не се налага на пътниците да слизат в подлеза
София ще има задължителни насоки при проектиране на улици и градска среда. Те са разделени в пет насоки – пътна безопасност, градско озеленяване, осветление, изчистване на средата от излишни елементи и паркиране. Те бяха представени от “Спаси София” и предложението е кметът на София Васил Терзиев и администрацията на Столичната община да възприемат тези мерки за проектиране на градска, а после да бъдат спуснати към проектантите при бъдещи ремонти, като са спазени всички законови норми и са следвани европейски практики.
Като резултат на всички идентифицирани грешки в този процес, ние и експертите изработихме насоки, които да решават най-важните проблеми още на чертежната дъска, за да не се налага хората да протестират. Основни улици и булеварди се ремонтират средно на 30 години. И трябват базови мерки и визия как да се случват тези ремонти, защото те са изграждани главно през 60-те и 70-те години главно за автомобил, каза Андрей Зографски.
„Десетилетия наред в София се пресъздават остарели пътни проекти, които не осигуряват безопасност и удобство за всички участници в движението. Време е този вреден начин на работа да спре и да започнем да проектираме улици, които да отговарят на съвременните нужди на града и гражданите”, заяви общинският съветник Стефан Спасов.
Мерките в Пътна безопасност
– Оформяне на пешеходните пресичания
Пешеходните пътеки трябва да бъдат не само ясно обозначени, но и придружени с инфраструктурни мерки, които намаляват скоростта и показват предимството на пешеходците. При избор на решение за провеждане на пешеходното движение, задължително се залага на минимална дължина на пресичане за пешеходците.Осигуряването на безопасни пешеходни пресичания се осигурява чрез:
• междинни острови и пространства за изчакване в средата на пътното платно;
• тротоарни уширения и прекъсвания на паркинг лентите преди и след кръстовища;
• повдигнати кръстовища на улици от второстепенната улична мрежа;
• непрекъснати тротоари по улицата от по-висок клас в кръстовищата ѝ с улици от по-нисък клас;
• непрекъснати тротоари пред входове на частни имоти
На улици с повече от една лента за движение в посока, нерегулираните със светофарни уредби пешеходни пресичания се изпълняват с обособен в оста на пътя остров за изчакване на пресичащите пешеходци. На улици с разположено в оста на пътя трамвайно трасе, островът за изчакване се разполага между лентите за активно движение на автомобили и трамвайното трасе. Габарит за широчината на островите за изчакване на пресичащите пешеходци се осигурява чрез плавно стесняване на лентите за движение или прекъсване на лентата за паркиране, ако има такава, разположена на пътното платно.
Ширина на пътните ленти
Пътните платна и лентите за движение са проектират с ширина, която не стимулира по-висока
от позволената скорост. Ширините на лентите се адаптира към класа на улицата, скоростта на
движение и видовете транспорт, предвиден по нея и са както следва:
• 3,00 метра – по улици с предвидена скорост на движение над 30 км/ч;
• 3,25 метра – за БУС ленти.
При изготвяне на проект за реконструкция на съществуваща улица, освободеното при прилагане
на гореспоменатите ширини на пътните ленти пространство, се преразпределя в други елементи на
уличния профил в йерархичен ред, както следва:
• към тротоарите;
• към осигуряване на гарабит за спиркови перони за градския транспорт;
• към озеленителни ивици, отделящи пътното платно от тротоарите;
• към велосипедни алеи или велосипедни ленти;
• към ленти за паркиране, ако класът на улицата разрешава такова
Усвояване на “мъртви” площи и опростяване формата на сложни кръстовища
За да се повиши пътната безопасност и да се осигури повече пространство за провеждане на
пешеходния или велосипеден трафик, “мъртвите площи” по пътното платно, които са трайно
неизползвани за автомобилно движение, се усвояват и придават към тротоарите или към зелени
площи, в които се предвижда подходящо и осигуряващо адекватна видимост озеленяване.
При кръстовища, в които ъгълът между някоя от пресичащите се улици е остър, геометрията на
включването се променя така, че максимално да се доближи до перпендикулярно кръстовище.
При кръстовища, оформени от повече от две улици от второстепенната улична мрежа, същото
се предвижда като споделено с пешеходците пространство, където автомобилният трафик се
провежда в минимална площ от общата. Вторият раздел е “Градско озеленяване”. Тук мерките са:
Опазване и разширяване на градската зелена система.
Всички елементи от уличния профил се определят спрямо съществуващите дървета, като се цели
максималното им запазване. Съществуващата дървесна растителност се разполага в непрекъсната
озеленителна ивица, разделяща тротоара от пътното платно. В пространството между дърветата
се предвиждат храстови насаждения или друго разновидно и устойчиво озеленяване, което няма
нужда от постоянна подмяна или поддръжка. При проектирането на техническата инфраструктура
и прилежащите ѝ канали, проводи и други съоръжения за обслужването ѝ, същата се залага така, че
да не засяга кореновата система на съществуващите дървета. За новите дървета се предвиждат
системи за засаждане, съставени от почвени клетки, коренови ограничители, система за аериране,
напояване и укрепване на дървета.
Третият е “Осветление”.
Светлинен дизайн
За правилното избиране на типа и разположението на осветителните тела, които да се
предвиждат по дадена улица, се изготвя светлинен дизайн и светлотехнически изчисления, доказващи
оптималната осветеност на всички елементи от уличния профил, по които се провежда движение, в
т.ч. пешеходно и велосипедно. В зависимост от нуждата за осветеност на тротоарите и пътните платна, може да се разполага отделно осветление за пешеходните пространства и велосипедните алеи, на отделни стълбове или като допълнително осветително тяло към стълбовете на осветление на пътното платно.
Осветление на пешеходни пресичания
Пешеходните пътеки, велосипедните пресичания или пътни ситуации, които изискват повече внимание, се осветяват в цвят или нюанс различен, от стандартния за пътния участък. С цел намаляване на натоварването на градската среда и повече свободно пространство за пешеходците, осветлението е аксиално, на улиците и ситуациите, които позволяват това.
Четвъртата глава е “Без излишни елементи”
Разположение на градската мебел
Елементите на градското обзавеждане (пейки, дървета, контейнери и кошчета за отпадъци,рекламни елементи, летни градини и тн.) се поставят в заделена единна ивица от уличния профил,така че да не пречат на преминаването на пешеходците по тротоарите. Колчетата и други преградни и анти-паркинг елементи, особено при пешеходните пресичания и кръстовищата, се премахват.Първостепенен приоритет е осигуряването на градска среда без препятствия за пешеходното движение. Броят на всички несвойствени елементи от градското обзавеждане (рекламни елементи,повтарящи се пътни знаци, телефонни кабини, стълбове, колчета и др.) се преосмисля и намалява с цел градската среда да е максимално свободна от визуални и функционални бариери.
Контейнери за отпадъци
При проектирането на улици в жилищни зони се предвижда изграждането на обособени клетки за съхранение на контейнерите за битови отпадъци. Клетките да бъдат предвидени с подходящи размери за разполагането на достатъчен брой контейнери за обслужване на прилежащото застрояване.Не се допуска разполагането на контейнери за битови отпадъци по главни улици. За обслужване на живущите по тях, се предвиждат места за разполагане на контейнери за отпадъци в преките.Обслужването на клетките и контейнерите да бъде предвидено в проекта за организация на движението като се заложат мерки, непозволяващи неправомерно паркиране пред/до тях, за да се предотврати конфликт между сметоизвозващите превозни средства и паркиращите.В централната градска част – Зони 1 и 2 по Наредбата за градската среда на Столична община,както и в площадните пространства и вторичните градски центрове в кварталите, контейнерите за битови отпадъци се предвиждат като подземни.
“Паркиране” е петата тема
Ограничаването на уличното паркиране до успоредно и комбинирането му с други елементи на градската мебел и зелената система значително подобрява функционалността и естетиката на градската среда. Успоредното паркиране изисква по-малко пространство в сравнение с диагоналното или перпендикулярното, което позволява по-добро разпределение на уличния профил между пешеходци, велосипедисти и шофиращи. Този подход също така минимизира риска от инциденти, тъй като водачите и пешеходците имат по-ясна видимост и по-малко препятствия.
Паркинг ленти
По еднопосочни улици от второстепенната улична мрежа, на които се налага успокояване на
трафика, се прилагат шикани, които:
• изместват разположението на паркинг лентата, оформяйки точка на успокояване на движението
без намаляване на паркоместата;
• прекъсват паркинг лентата за сметка на по-широк тротоар, оформящ точка на успокояване на
движението с намаляване на паркоместата.
Паркинг ленти, комбинирани с дървета
По улици, на които има предвидено паркиране, но тротоарите са с широчина под 2,00 метра, по
улици, на които няма съществуващо озеленяване, или по улици, на които е необходимо да се осигури
допълнителна сянка, паркинг лентите се организират като групи от 3 до 5 паркоместа, прекъснати
от озеленен остров, в който се предвижда висока дървесна растителност. Островът е с широчината
на паркинг лентата и с дължина от най-малко 3,00 метра. Преди тротоарни уширения, повдигнати
кръстовища и др. пасивни мерки за пътна безопасност паркинг лентата се прекъсва с озеленен остров
с ниско озеленяване, който осигурява нужното поле за видимост.
Тези насоки могат да се използват при проектиране след 2025 г. И са неприложими за сегашния ремонт на ул. “Опълченска”, а ново проектиране там би било о забавяне между 6 месеца и една 1 година и биха застрашили челия проект, обясни Зографски.
Един от бъдещите планове е ремонт на целия булевард “Христо Ботев”. През пролетта пък трябва да започне ремонта на бул. “Мария Луиза”. Тук ще се предвиди и пешеходни преминаване при Централна гара, за да не трябва хората да слизат с куфарите в мръсния подлез. предвижда се и всички автобуси, които стигат до гарата да спират пред входа ѝ, а не хората да обикалят. п