София
ясно небе -3°

Абонирай се за нашия бюлетин и получавай всички най-актуални новини по света и у нас

Рециклирането на стари автомобилни гуми – възможно ли е това?

Сподели:

Близо 1 милиард автомобилни  гуми излизат от употреба всяка година, според проучване на Световния бизнес съвет за устойчиво развитие (WBCSD). Голяма част, от които се изхвърлят на сметища за отпадъци.  Немалко от тях, биват нерегламентирано изгаряни за отопление в крайни квартали на големи градове и села, в държави с ниска производителност и БВП под средния за Европа. Изгарянето на гуми е една  от причините за вредното замърсяване на въздуха и увеличеното ниво на респираторни заболявания.

Възможно ли е използването и пълното рециклиране на старите излезли от употреба автомобилни гуми?

В търсене на решение и отговор на този въпрос,  три големи международни компании обединиха сили, за превръщането на гумите в суровина за нови гуми. 

С оглед опазване на околната среда и визия за по чист свят Bridgestone, BB&G Group и Versalis създадоха затворена екосистема за рециклирането на гуми

Bridgestone EMEA (Bridgestone), BB&G Group (BB&G) и Versalis (Eni) подписаха  споразумение, насочено към създаването на затворена екосистема за трансформиране на излезли от употреба гуми в нови гуми. Споразумението ще обедини иновациите, опита и технологичните умения на трите компании. Партньорството има за цел да разработи модел за създаване на все по-устойчива верига за доставки и ще допринесе за постигане на екологичните цели на трите компании.

Какъв е процесът на самото рециклиране на гумите?

Излезлите от употреба гуми (ELTs) се  трансформират чрез пиролиза в пиролизно масло от гуми (TPO), за да се създадат висококачествени еластомери, съпоставими с тези, получени от традиционни суровини за производството на нови гуми. Сътрудничеството между трите компании има за цел да стимулира развитието на пиролизната технология и TPO, както и да мащабира пазарното внедряване на полимерите като ценен кръгов ресурс за нови гуми. Партньорството ще използва термомеханичния процес на пиролиза на BB&G за рециклиране на излезли от употреба гуми в промишлен мащаб.

BB&G е изградила и експлоатирала две поколения пилотни инсталации през последните 10 години и наскоро пусна в експлоатация първото си търговско производство на пиролизна гума, за да потвърди осъществимостта и качествените резултати от процеса. Инсталацията за пиролизно масло на BB&G се намира във Фатима, Португалия, и успешно функционира от 15 юли 2024 г. През следващите месеци първото количество масло от BB&G ще бъде използвано в заводите на Versalis за производство на рециклируеми еластомери, които Bridgestone ще използва за създаване на първата партида гуми в началото на 2025 г. Търговският завод на BB&G за пиролизно масло ще помогне за подобряване на кръговата екосистема за гуми и ще изиграе решаваща роля в улесняването на глобалния кръговрат на гумите.

Versalis, химическата компания на Eni, разработва кръгови технологии и процеси чрез рециклиране на полимери, включително допълващи се механично и химическо рециклиране. Компанията също така работи върху диверсификацията на суровините, като използва както възобновяеми източници, така и вторични суровини. Чрез това сътрудничество и въз основа на своята технологична експертиза за рециклирани материали, Versalis ще интегрира пиролизното масло на BB&G в своята верига на доставки, като по този начин разширява сертифицираната продуктова гама Balance® – ISCC PLUS. Еластомерите на Versalis са проектирани да осигурят висока производителност. Bridgestone, световен лидер при гумите и решенията за устойчива мобилност, може да трансформира тези еластомери в гуми с повишен процент каучук, получен от вторични суровини.

Лоран Дарту, президент на групата на Bridgestone EMEA и ръководител на глобалната инициатива за устойчивост на Bridgestone Corporation, споделя: „В Bridgestone сме си поставили за цел да работим със 100% устойчиви материали до 2050 г., а рециклирането и повторното използване на продукти е важна част от това. Партньорството с лидерите в индустрията BB&G Group и Versalis за изследване, внедряване и преодоляване на предизвикателството с рециклирането на гуми ще допринесе за постигането на тази цел. Сътрудничеството също така подкрепя корпоративния ангажимент на Bridgestone E8, заедно с глобалната ни инициатива EVERTIRE, която се фокусира върху създаването на нови и екологосъобразни начини за максимизиране на целия жизнен цикъл на нашите гуми.”

Адриано Алфани, изпълнителен директор на Versalis (Eni), коментира: „В съответствие с нашата стратегия за циркулярност, ние разработихме решения с по-нисък въглероден отпечатък, които напълно се вписват във веригата на стойност, която установихме с нашите партньори в индустрията Bridgestone EMEA и BB&G Group. Това споразумение има за цел да предостави максимална стойност на нашите клиенти и иновативен тласък за индустрията на гумите, като засилва нашия ангажимент към по-устойчива мобилност.”

Германо Карейра, изпълнителен директор на BB&G, допълни: „Това стратегическо партньорство с лидерите в индустрията Bridgestone и Versalis е огромна стъпка към постигане на нашата визионерска цел за ускоряване на рециклирането на гуми в световен мащаб. Това потвърждава стойността на нашата патентована технология и признава упоритостта, която ни доведе до този решаващ момент, позволявайки ни да разширим нашата технология в различни региони. Това сътрудничество не е само за усъвършенстване на нашите продукти; то е съвместно усилие за увеличаване на циркулярността в индустрията, в съответствие с глобалните цели за устойчивост.”

Повече за Bridgestone в България вижте тук

Сподели:

Водещи новини от деня

Илиян Тодоров ще изтърпява наказанието „доживотен затвор“ за двойното убийство пред дискотека „Соло“. Върховният касационен съд (ВКС) остави без уваже...
Хутите, свързани с Иран, освободиха екипажа на кораба „Галакси Лийдър“, сред които са двама българи. Информацията беше потвърдена официално от Министе...
При специализирана митническа операция с кодово наименование “Регул” Агенция „Митници“ конфискува близо 100 кг наркотични вещества, недекл...

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *