На ул. Сребърна 28 в София се изгражда първият такъв комплекс у нас – Twin Tower
Всеки, който се е интересувал или е чел за живота на Коко Шанел, знае този факт – великата модистка е живяла в парижкия хотел „Риц“, където са се намирали и ателиетата й.
Четейки биографията й, човек може би леко се учудва как така тя живее в хотел, колкото и да е луксозен. И защо при нейните финансови възможности не си е купила жилище?
Но няма нищо чудно. Още през 20-те години на ХХ век хотел Sherry-Netherland на 5-то авеню в Ню Йорк прави нещо необичайно, което по-късно започват да повтарят и други луксозни хотели по света – продава 165 от своите апартаменти, в които се настаняват известни и не толкова известни личности. По този начин това може да се нарече първата в света брандирана резиденция.
Тази мода не се е наложила сериозно до 80-те години на миналия век. Едва след като прословутият Four Seasons Boston, открит през 1985 г., прави същото, може да се каже, че е поставено началото на нова ера, която продължава до наши дни и дори напоследък процъфтява.
Днес брандирани резиденции се появяват навсякъде по света и рядко луксозен хотел отваря врати без в него да има и жилищна част, която се продава на желаещи. Логично идва и адаптацията в инвестиционното строителство и създаването на брандирани резиденции (branded residence).
Предимствата за живеещите на такива места са неоспорими. Ако човек се нуждае от масаж след дълъг работен ден, може просто да слезе в спа центъра. Има кой да разходи кучето му. Може да помоли да му заредят хладилника с определени продукти или направо да поръча вечеря от ресторанта. Има охрана, консиерж и множество удобства, така че собственикът на подобно жилище не трябва да напуска входната си врата, ако не иска.
Именно това, заедно с наложеното от пандемията оставане вкъщи, обясняват защо този уникален сегмент от пазара на недвижимите имоти успя да устои на несигурността по-добре от други, дори от самите хотели, които бяха сериозно засегнати от локдауна.
Но не е задължително да става дума непременно за хотел или хотелска верига. Брандирана резиденция е и всяка луксозна жилищна сграда, обвързана с някаква марка.
Напоследък много модни марки като Armani или Fendi, производители на автомобили като Bentley или Aston Martin са направили свои брандирани резиденции къде ли не по света. 66-етажната Aston Martin Residences например се намира в Маями. Всичко това подхранва тази тенденция, която доведе до увеличение в световен мащаб на броя на брандираните жилища със 170% през последните 10 години.
Регионът Европа-Близък изток-Азия определено е горещата точка за брандираните резиденции напоследък с близо 30% от общото предлагане по света. В този обширен регион има повече от 190 завършени брандирани резиденции към момента и над 240 в процес на подготовка, които се очаква да бъдат изградени до 2030 г.
А според доклад на международната консултантска компания Colliers водещата европейска държава по брой брандирани резиденции е Испания. Там има повече от 300 жилищни единици в 5 такива комплекса предимно разположени на Канарските острови, в Мадрид и Барселона. През следващите 4 години броят им ще надхвърли 1200, като Коста дел Сол се очертава като водеща дестинация за този пазар на луксозни имоти.
Първият проект от този вид – Las Terrazas de Abama Suites, отваря врати в Тенерифе през 2017 г. Другите са Fendi, Missoni, Dolce & Gabbana, Карл Лагерфелд и Lamborghini, част от които са пред завършване или ще бъдат готови през идните 4 години.
Причините за този ръст на брандираните резиденции в Испания са няколко. Първо, има забележимо увеличение на търсенето на луксозни имоти, което отбеляза ръст от 45% през 2022 г. в сравнение с предходната година, с над 1000 трансакции на стойност над 2 милиона евро.
Второ, чуждестранните инвестиции в недвижими имоти в Испания са се увеличили с 59% през 2022 г. в сравнение с 2019 г., достигайки 12,17 милиарда евро. И накрая, туристическият сектор в страната има стабилни основи и очаквания за растеж. А както всеки сегмент от имотния пазар и брандираните резиденции са пряко обвързани и зависят от туризма – човек първо отива да почива някъде, мястото му харесва и едва след това се появава желанието му да има имот на това място.
Модата на брандираните резиденции няма как да подмине и България, където имотният пазар определено е горещ в последните години. В София наскоро бе направена първа копка и до 2028 г. ще е готов проектът Twin Tower, разположен на улица „Сребърна“ 28. В него към 50% от апартаментите бяха резервирани и дори капарирани още в момента, в който багерите започнаха да копаят. Дело е на „Главболгарстрой” и „Смарт консултънс”. Стойността на инвестицията е 120 млн. лв.
Комплексът се изгражда в район, който допреди десетина години беше промишлена зона „Хладилника”, но е изцяло преобразен и се превръща в квартал от модерни офисни и жилищни сгради.
„В Европа има нарастващ интерес към реновирането на стари индустриални зони. Тенденцията за превръщането на индустриални зони в модерни жилищни квартали, която вече е реалност в европейски градове като Берлин, Париж и Лондон, не само подобрява облика на града, но и създава съвременни и достъпни места за живеене с модерна прилежаща инфраструктура“, коментира Радослав Котларов, изпълнителен директор на ГБС Инвест, по повод на локация на Twin Tower, която вече е известна като комплекс в новия център на София.
Сградата на ул. Сребърна 28 посреща впечатляващо. „Още от първия момент, в който влезете, Twin Tower ви посреща с престижно лоби, достойно за най-изисканите хотели по света. Със своята стилна козирка и панорамни стъклени фасади, това пространство създава усещане за простор, светлина и уют. Мебелите, избрани от водеща световна марка, и уютните кътове за почивка оформят атмосфера, в която всеки ваш ден започва и завършва със стил“, разказва Константин Бобчев, управляващ съдружник в SMART Consultants.
Инвеститорите все още не споделят световната марката, която отличително ще застане зад проекта и ще брандира резиденцията в София, но уверяват, че чрез проекта, столицата ни ще се позиционира достойно на европейската карта за branded residence. Удобствата за живеещите в Twin Tower включват ексклузивна coffee area – място за срещи и релакс, фитнес и уелнес за активния начин на живот на модерните хора, бизнес залата, оборудвана с ергономични мебели и висококачествена аудио-визуална техника, идеална за видеоконференции, презентации или важни срещи, два външни басейна, проектирани с внимание към всеки детайл и модерна релакс зона, градина с вечно зелена растителност, а системата за лицево разпознаване и денонощният фасилити мениджмънт осигуряват пълна сигурност и удобство.
Twin Tower разполага с общо 289 апартамента, разположени в две тела, свързани помежду си. Според автора на проекта арх. Илиян Илиев идеята за визията e взаимствана от строителството в Далечния Изток, където се смята, че през тези празни пространства минават добри енергии, които се предават на живеещите в комплекса.
Тази тенденция в архитектурата на жилищни сграда позволява и изграждането на повече зелени пространства и площи за общо ползване от живеещите. В случая Twin Tower ще притежава над 40% зелени площи. Близо две години е отнело проектирането на Twin Tower, като идеята за името е дошла от самите инвеститори.