Зад волана – от 17 г., но само с придружител, предлага правителството
Полицията ще контролира от необозначени коли
Стикерът за “Гражданска отговорност” вече да не се поставя на предното стъкло на автомобила. Тази промяна одобри в сряда Министерският съвет в Закона за движение по пътищата. За да влезе в сила, тя трябва да бъде подкрепена на две четения в парламента.
Идеята този стикер да отпадне е от поне 10 години,
защото се оказва излишен, след като шофьорите са длъжни да носят със себе си и документа за сключената застраховка. За втори път тази година ще влезе в Народното събрание проектът за отпадането му – служебният кабинет го внесе и в началото на лятото, но депутатите не стигнаха до гледането му. Бе обсъждан в НС и през септември 2023 г., но тогава мина само първо четене.
Шофьорска книжка да може да се изкарва още на 17-годишна възраст, предвиждат още промените. Младежите, които си вземат изпита обаче, ще карат с придружител, докато не станат на 18 г. Придружител може да е човек над 25 г., който има книжка най-малко от пет години.
“Заложената основна цел на предложените изменения и допълнения е повишаване на безопасността на движението по пътищата, ограничаване и поставяне на началото на тенденция за трайно намаляване на броя на загиналите и ранените от ПТП, увеличаване на превантивния ефект, подобряване на ефективността от контролната дейност, ограничаване на усещането за безнаказаност в нарушителите на правилата за движение”, посочват в мотивите си от правителството.
За да се намалят инцидентите, едно от предложенията е
максималната скорост на магистралите да стане 130 км/ч
В момента България и Полша са единствените в Европа, където ограничението е 140 км/ч, отбелязват от МВР. В останалите държави то най-често е 120 км/ч.
Статистиката на полицията показва, че в последните години катастрофите на автомагистрали у нас се увеличават. Само в периода от 2010 до 2021 г. в такива са загинали 529 души. “С увеличаването на максимално допустимата скорост на 140 км/ч през 2012 г. и разширяването на автомагистралната мрежа в страната броят на загиналите по тези пътища като дял от всички загинали се е увеличил от 3-5% на 9-10%. През 2021 г. трагичният пътен инцидент с автобус на АМ “Струма” (той самокатастрофира и се подпали край с. Боснек, загинаха 45 души) повиши този дял до 13%”, отбелязват от МВР.
Друга промяна в закона трябва да уреди начина, по който ще се определят зони с максимална скорост от
30 км/ч в населените места
Такива ограничения вече има в централните части в София, Пловдив, Русе, Бургас и др.
Според експерти тази скорост намалява два пъти вероятността да се стигне до смърт, ако има катастрофа, отколкото ако колата се движи с 50 км/ч.
Органите на МВР да могат да осъществяват контрол с необозначени превозни средства, предлага още правителството. Полицаите обаче ще трябва задължително да са в униформа.
Ще бъдат въведени и конкретни задължения към стопаните на пътя с цел подобряване на организацията на движението след строително-ремонтни дейности, своевременно отстраняване на временни пътни знаци, заменяне на увредени знаци, предпазни съоръжения, почистване на пътното платно и др.