София
предимно облачно 11°

Абонирай се за нашия бюлетин и получавай всички най-актуални новини по света и у нас

1/3 от работодателите в промишлеността не могат да намерят квалифицирани кадри (Обзор)

Сподели:

Да се разкриват професионални паралелки още когато се планират инвестиции в района, иска бизнесът

1/3 от работодателите в промишления сектор не могат да намерят квалифицирани кадри. А на национално ниво проблем с наемането на образована работна ръка изпитват 22% от фирмите. Това сочи последното проучване на Световната банка за България. То бе представено в доклад на Съвета за икономически анализи за връзката между търговската интеграция и избора на образование у нас.

Повечето заети в секторите, свързани с износа на стоки (каквато например е преработващата промишленост), са със средно образование, но за сметка на това дeлът на хората с професионално образование в тях е значително по-висок от средния за страната, посочват в анализа си проф. Теодора Цанкова и проф. Йото Йотов. Двамата изследват как броят ученици в средното образование реагира на промени в търсенето на местния трудов пазар, породен от тенденциите в износа.

“Въпреки че е естествено да се предположи, че по-добрите възможности на местния пазар на труда, породени от нарастващия износ, биха направили професионалното обучение по-привлекателно за учениците, в нашия анализ не намираме такава взаимовръзка”, обясни проф. Цанкова.

“Установяваме, че за разлика от избора на вида средно образование изборът на направление в професионалното обучение реагира на промените в местната експортна дейност. Така увеличението на износа в отраслите, свързани с конкретно професионално направление, води до увеличение на броя ученици в това направление”, допълни тя.

“Трябва да осигурим по-голяма гъвкавост и адаптивност на образователната система към нуждите на бизнеса и за развитието на индустрията”, каза пък служебният вицепремиер и министър на финансите Людмила Петкова. Според нея, за да стане професионалното обучение по-привлекателно, трябва да се промени съдържанието му, но и начинът, по който учениците и родителите го възприемат.

“Това, на което сме свидетели, е един малък Параграф 22. Ако в определени региони имаме предприятия, които са развити (както е в Пловдив, Стара Загора), там се развива и професионалното обучение. Другаде обаче нямаме възможност да разкрием определено производство, защото нямаме наличните кадри. А за да отидат да учат, трябва да има производство”, описа проблема Росица Стелиянова от АИКБ.

Едно от решенията е да се разкриват паралелки за обучение в направления, за които се планират инвестиции в региона.

“Бизнесът търси около 250 хил. работни места”, напомни пък Анна Делибашева от Агенцията по заетостта. И препоръча да се видят условията за живот, за да се привлекат кадри. “Държавата има неизползван ресурсен потенциал поради липса на инфраструктура, на условия на живот и работа”, посочи тя.

“В момента се променят и манталитетът и очакването на работника. Идва поколение Z. Те живеят не за да работят, а работят, за да живеят. Очакват работното място, което ще заемат, да даде добавена стойност към качеството на техния живот и реализацията на личните им планове”, отбеляза още тя.

Сподели:

Водещи новини от деня

Управителят на онкодиспансера във Враца е обвинен в присвояване на медицинско оборудване Съдът го пусна под домашен арест заради здравословното му със...

Само 2,2 млрд. лева може да похарчи над събраните приходи до края на годината държавата, без да влезе в свръхдефицит. Това става ясно от предварителни...

Цената на петрола е напът да запише седмичен спад от около 4% след срива в началото на седмицата Снимка: Bloomberg LP Позитивен старт на новия месец з...

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *